Яке законодавче майбутнє для телекомунікацій? » ..::Wireless Ukraine::..
 
 
WU#1 WU#2 WU#3 WU#4 WU#5 WU#6 WU#7 WU#8
 


Главная     Статьи     Наши награды Новости от НКРСИ     Мировые Новости     Входящие письма     Исходящие письма     Сотрудничество     Фотогалерея     Подписка     Полезные ссылки Контакты



 
Яке законодавче майбутнє для телекомунікацій?
W.U. Отже, пане Олександре, новий Парламент починає свою роботу. Ви є членом нового Комітету з питань цифрової трансформації, з діяльністю якого пов’язують успіх або не успіх великої кількості ініціатив, які пролунали останнім часом. І це стосується, насамперед, ініціативи Президента «Держава в смартфоні». Хотілось би з Вами обговорити пріоритети нового Комітету, в чому будуть полягати перші його кроки? Але ще більше цікавить питання ваших законодавчих ініціатив.
Наприклад, що недавно, студії телеканалу ТРК РАДА відбулося спілкування з представником Уряду з питань єдиного з Європою Цифрового ринку. Склалося враження щодо наявності певного успіху України на шляху просування до європейського Цифрового ринку. Як Ви оцінюєте стан справ у цьому напрямку?
 
 О.Ф. Так я пам’ятаю цю передачу, та з зацікавленістю її продивися. І я згодний з Вами. Дійсно в Україні за майже 3 роки зроблено величезну роботу з просування до Єдиного цифрового ринку ЄС. Навіть створена певна Дорожня карта інтеграції України до цього ринку. І все це начебто відповідає Угоді про асоціацію України з Євросоюзом, яку Парламент ратифікував у 2014 році. Тобто за декілька років напруженої роботи досягнуто, як стверджує Уряд, значних результатів. 
Сьогодні є дуже ефективний засіб отримати громадську думку з будь-якого питання не витрачаючи багато часу. Це соціальні мережі. Поки у мене вистачає натхнення максимально відповідати всім хто мене питає. Ми в нашій професійній телекомунікаційній спільності дуже часто користуємся можливостями фейсбуку, телеграму з різних, різних  питань. Це може бути, наприклад нагальні технологічні питання, чи питання застосування законодавства, чи поведінка монополістів енергетиків або Укртелекому, чи соціальні питання такі як інтернетизації шкіл. Чи для розуміння ставлення як фахового середовища так і просто громадян до законодавчих ініціатив. Та будь що! 
Як приклад моя сторінка, постійно знаходиться під гострим впливом критики, і це добре. 
Так після цієї передачі, я звернувся до нашої телеком спільноти з проханням висловити свою оцінку інформації, яка прозвучала у передачі про яку ми ведемо мову. І наша думка була одностайною! Про шо нам розповідала представниця Уряду? Про те, що написали, прийняли, обговорили, узгодили, надіслали, вивчили, зробили дорожню карту тощо. Але мова йде лише про результати на папері! І так протягом декількох років! Все, про що розповідають, це виключно рішення Уряду на папері, які не просунулись в реальне життя!
  
  W.U. Пане Олександре, але ж сьогодні практично всі значні справи, особливо урядові та державні починаються з паперу – стратегій або концепцій, планування, дорожніх карт і тому подібного. Так робиться в кожній державі!  
  
 О.Ф. Дійсно Ви праві, все починається з планування. Але як нас навчали на МБА програмі термін планування має складати декілька відсотків від загального терміну проекту. Нехай це буде 5 відсотків. Нехай підготовка паперів з інтеграції до Цифрового ринку тривала біля 2 років. Отже власне сама інтеграція може відбутись за оптимістичними підрахунками за 40 років! Влаштовує це нас як країну, як суспільство, як фахівців, як пересічних громадян? Звичайно - ні!
 
 W.U. Як це у Вас так вийшло? (з посмішкою)  Кількість років як у Біблії!  Але ж, якщо серйозно говорити, що Вас не влаштовує в стратегії інтеграції до Цифрового ринка Європи, яка пропонується, і чому? 
 
 О.Ф. По-перше, необхідно зазначити, що сьогодні телекомунікаційна галузь або по новому галузь електронних комунікацій є базовою галуззю, результати діяльності якої є визначальними майже для всіх інших сфер діяльності суспільства і, навіть, для кожної людини. 
Ми всі добре знаємо, що запорукою комфортного та довготривалого користування   будь-яким будинком є наявність у цього будинку міцного та надійного фундаменту. Отаким фундаментом, фундаментальною інфраструктурною технологічною основою для державного будівництва, економіки, військової справи, фінансової та медичної сфери, сфери  освіти та культури тощо і є галузь електронних комунікацій.
Це добре усвідомили європейці, ще в середині вісімдесятих років, коли вони визначили для себе амбітну мету – стати економікою номер один у світі. Серед декількох основних реформ вони визначили реформу галузі електрозв’язку (сьогодні це вже галузь електронних комунікацій). Прийняття в Європі Кодексу електронних комунікацій в 2018 році – це вже п’ятий етап реформи галузі електронних комунікацій з середини 80-х років. Уявіть собі, за трохи понад тридцять років в Європі п’ятий раз переглядається стратегія розвитку галузі електронних комунікацій! 
Тому, щоб навіть наздогнати нам треба рухатись набагато швидше, і рухатись швидше саме в реальному секторі галузі електронних комунікацій, а не в паперовому.
Чому ж треба рухатись набагато швидше? А тому, що можливості галузі електронних комунікацій повинні випереджувати вимоги та потреби всіх інших галузей, для того щоб не бути гальмом для їх розвитку   
 
 W.U. Звичайно, у суспільстві склалася думка про не зовсім задовільний стан зі зв’язком. Достатньо нагадати про мобільний зв'язок 3G або 4G. Але у нас визначена послідовність дій у цій сфері – спочатку наближення до європейського законодавства відповідно до Угоди про асоціацію, як міждержавної угоди, а вже потім власне реформування галузі. А Ви як вважаєте?
 
 О.Ф. Давайте спочатку задамо собі питання, що є для нас первинним: положення Угоди про асоціацію чи потреби розвитку нашої країни?
Відповідь однозначна – звичайно інтереси розвитку країни є стратегічно головними. 
Інша справа, що спираючись на досвід європейських реформ та за допомогою європейських експертів в Угоді були сформульовані стратегічні напрями та основний зміст реформування в нашій країні. Але треба зауважити, що Угода не містить детального рецепту проведення реформа та й не могла його містити з багатьох причин. Головна причина в цьому це, то що кожна країна має свої особливості у власному історичному розвитку, укладу економіки, правовій системі, ментальності, традиціях тощо. Тому навіть за умови подібності мети та загальних положень реформ реальні деталі процесу проведення реформування в різних країнах мають певні відмінності. І саме ці відмінності і є тими ярами про які часто-густо забувають.
Які ж існують проблеми в галузі електронних комунікацій в Україні? Основна проблема це те, що сучасний стан ринку телекомунікацій не дозволяє задовольнити сучасні потреби розвитку соціуму і, тим більше, не відповідає вимогам проведення цифрової трансформації України. Як приклад, якщо ми такі послідовні, то навіщо було спочатку починати впроваджувати перепрошую нав’язувати операторам впровадження 3G, а одразу 4G розуміючи, що 3G не буде мати перспектив розвитку.  
 
 W.U. Якщо можна для наших читачів розкажіть більш конкретно про недоліки, які гальмують розвиток ринку електронних комунікацій сьогодні?
 
 О.Ф. По-перше, в умовах сьогодення вкрай необхідно забезпечити практичну адміністративну безбар’єрність виходу на ринок електронних комунікацій ліквідувавши обтяжливі процедури отримання ліцензій. І ми попередньо, це вже зробили проголосувавши Закон 1050. Так, зараз виникли деякі непорозуміння щодо операторів провайдерів які вже зареєстровані в реєстрі регулятора, а регулятор має бажання провести процедуру перереєстрації всіх хто там є по новій, нічого це питання відрегулюємо.  На мій погляд, це незрозумілі забаганки регулятора.
По друге, необхідно реально витліти на законодавчому рівні принцип технологічної нейтральності, що в реальному житті дозволить в рази прискорити впровадження новітніх технологій. До речі, сьогодні нові технології багатьох вендорів стають доступними на ринку України практично одночасно з передовими країнами. Але їх поява на мережах гальмується на роки саме із-за відсутності положень, які б відповідали принципу технологічної нейтральності. По простому цей принцип означає те, що не потрібно кожен раз отримувати певний дозвіл на впровадження нових технологій.
По-друге, одне з головних є те, що у нас практично відсутні досвід, культура та нормативна практика  доброчесної та прозорої економічної конкуренції на ринках певних телекомунікаційних послуг шляхом попереднього (ex-ante) регулювання. Саме це – конкуренція є основною запорукою саморозвитку ринку телекомунікацій, що може забезпечити випереджуючу відповідну його  реакцію та адаптацію на запит суспільства.
 
 W.U. В інших галузях є дуже багато нарікань на певний тиск державних контролюючих органів. Що з цим відбувається в галузі електронних комунікацій?
 
 О.Ф. Звичайно, будь-хто, хто займається певною діяльністю не бажає будь-якого контролю. Але наявність зовнішнього контролю дозволяє уникнути багатьох системних неприємностей, пов’язаних з нанесенням шкоди як власне власному бізнесу, так і іншим суб’єктам ринку, особливо споживачам.
Слід зазначити те, що наявні механізми нагляду (контролю) у сфері телекомунікацій є архаїчними, репресивними, а будь-які мораторії  на перевірки не сприяють створенню умов на попередження порушень та зниження потенційно можливого тиску на суб’єктів господарювання. Сучасна система контролю не створює атмосферу довіри на ринку одночасно з високою самодисципліною і відповідальністю його учасників. Це ще один з гальм розвитку ринку. Запитайте який рівень довіри має регулятор від галузі? Так! Комунікації значно покращені, але регулятор повинен бути незалежним та збалансованим щодо призначення від різних гілок. До речі на цьому наполягають і європейці. 
Крім того, будь яке управління чи регулювання стає більш якісним, якщо організовано зворотній зв'язок. Для ринку електронних комунікацій таким зворотнім зв’язком є захист прав споживачів. Саме система моніторингу та реагування на порушення прав споживачів дозволяє в м’якому, але масовому режимі виправляти стан справ з неякісним наданням телекомунікаційних послуг. 
І останнє, звичайно, поряд з заохочувальними заходами регулювання ринку повинно визначати і стримуючі заходи. Тому необхідно формувати законодавчі умови введення пропорційних та адекватних економічних санкцій до порушників законодавства.
 
 W.U. На слуху багато претензій, які висуваються органам державного регулювання в енергетиці, комунальних послугах тощо. Ринок телекомунікацій як-то на цьому фоні є не дуже помітним. Вірогідно стан справ з регулятором у сфері телекомунікацій набагато краще ніж в інших сферах?
 
 О.Ф. За останні роки з Національним регулятором у суб’єктів ринку електронних комунікацій в цілому склався конструктивний діалог з багатьох питань. Справедливо відмітити високій рівень відносин регулятора з експертним середовищем і представниками асоціацій суб’єктів ринку.  Але дорадчий орган громадськості, там так і не запрацював, на мій погляд, це недолік для регулятора.
Галузь телекомунікацій добре розуміє, що багато недоліків розвитку ринку електронних комунікацій обумовлено обмеженістю інституційної спроможності національного регулятора, так я це особисто визнаю. Його певною залежністю від політичних та фінансових факторів, які детермінуються владою. Тому питання визначення організаційно-правового статусу регулятора, забезпечення його справжньої незалежності та інстуційної спроможності, зокрема кадрової, потребує певної дискусії, але в найкоротші терміни, нам потрібен закон про регуляторів, принципи їх призначення.
W.U. Дякую за змістовне та зрозуміле пояснення значення ринку електронних комунікацій для розвитку країни та локалізацію недоліків у його функціонуванні, що потребує відповідної реакції. Є різні точки зору яким чином, це зробити. Одні пропонують імплементувати положення щойно прийнятого Європейського кодексу електронних комунікацій, інші нагадують про наявність декількох законопроектів з електронних комунікацій, які вже були подані до ВРУ.  Якім чином на потрібно діяти?
 
 О.Ф. У сфері електронних комунікацій до прийняття Європейського кодексу електронних комунікацій діяли 4 директиви Євросоюзу – 19, 20, 21 та 22 від 202 року та й будуть діяти до 21.12.2020 року, дати з якої стане чинним Кодекс.
Станом на сьогодні законопроект з електронних комунікацій, що був зареєстрований у ВРУ в цілому відповідають в тій чи іншій ступені положенням 4 директив. Крім того, протягом останнього часу один з законопроектів було суттєво доопрацьовано робочою групою при Комітеті ВРУ з питань зв’язку та інформатизації, до якої ввійшли представники всіх асоціацій та експертної спільноти. Теж саме я можу сказати і про законопроект про РЧР радіочастотний ресурс, він готовий так вже незабаром буде внесений до ВРУ. 
 Таким чином,  доопрацьований законопроект з електронних комунікацій практично у випадку його прийняття дозволяє вже сьогодні мати законодавче підґрунтя  для досягнення мети усунення недоліків, що гальмують розвиток ринку, про які я раніше розповідав. 
Європейський кодекс електронних комунікацій включає в себе положення усіх 4 директив Євросоюзу – 19, 20, 21 та 22 від 202 року та містить деякі нові положення, пов’язаних з еволюцією, що відбулася  на європейському ринку. Крім того, Кодекс має багато положень, пов’язаних з реалізацією загально європейським регулятором BERECом, в частині політики формування Єдиного цифрового ринку. Саме BEREC, як наднаціональний орган є основним фактором забезпечення політики єдиного внутрішнього ринку Євросоюзу у сфері електронних комунікацій.
Тому, найбільш раціональним шляхом реформування ринку електронних комунікацій України є прийняття ВРУ законопроекту про електронні комунікації, що дозволить забезпечити високі темпі його реформування, напрацювання практики визначення окремих ринків надання послуг та їх аналізу з наступною практикою регулювання eх-ante.
А згодом, із зростанням зрілості ринку електронних комунікацій в нових законодавчих умовах та отримання країнами Євросоюзу досвіду імплементації Кодексу розпочати роботу по наближенню до його положень.
Потрібно врахувати, що саме сьогодні є вікно можливостей для просування законопроекту з електронних комунікацій, тому що в більшості своєї комітети  ще не напрацювали законодавчі  власні ініціативи і тому порядок денний поки ще є більш менш не напружений.
Взагалі то я маю дуже велику ідею щодо майбутнього кодексу. Але це повинен бути не документ на дві теми або калька з європейського кодексу, я впевнений, що ми можемо розробити більш сучасний нормативний документ. Де будуть не тільки питання телекому радіочастот, а і питання безпеки, хмар, GDPR, доступ, та багато іншого.
 
 W.U. Дякую да бесіду.

  • Конференція з питань розвитку галузі електронних комунікацій України
  • Започатковано новий проект у рамках співпраці НКРЗ з Офісом електронних ком ...
  • Підписано Меморандум про співробітництво між НКРЗ України та Комісією з пит ...
  • Конференция по вопросам электронных комуникаций Украины
  • Привітання Голови Національної комісії з питань регулювання зв’язку України ...
  • НКРЗІ вдосконалює регуляторні засади та регіональне співробітництво у рамка ...
  • Ініціатива ЄС «Східне партнерство» в дії – НКРЗІ прийматиме учасників І пле ...
  • 7-10 червня в Одесі Дні електронних комунікацій
  • Звіт НКРЗІ за 2015 рік
  • Відбулося засідання Робочої групи з питань аналізу ринків зв’язку з метою п ...
  •  























    Украинская Баннерная Сеть


    www.tetra.net.ua



    free counters



    журнал Wireless Ukraine

    © Wireless Ukraine 2012